Inhoud

Som en Product
   Analyse
      Variant 1
      Variant 2
   Implementatie
      Opbouw commandobestand
      Grafische weergave
   Gebruik programma
   Download
Som en Product

Introductie

Op deze webpage wordt de implementatie van een programma gepresenteerd dat bedoeld is om som- en productraadsels op te lossen. Dit soort raadsels vallen binnen het domein van kennislogica. In het algemene geval wordt de lezer geconfronteerd met twee spelers, S en P, die als doel hebben twee getallen x en y te achterhalen, waarbij ze weten dat 1 < x < y. Speler S kent de som van de getallen en P het product, en beide spelers zijn hiervan op de hoogte. De lezer van het raadsel, die het spel niet actief meespeelt, krijgt over het algemeen extra informatie over x en y in de vorm van minimale en maximale waarden voor de getallen zelf, de som en/of het product. Op deze webpage gaan we ervanuit dat x + y < 101. Vervolgens doen S en P uitspraken over hun voortgang bij de identificatie van de getallen. Een voorbeeld van een raadsel is:
S:Ik weet dat jij niet weet wat de getallen zijn.
P:Dan weet ik het nu wel.
S:Ah, dan ik heb ze ook.
Een variant hierop is:
S:Ik weet dat jij niet weet wat de getallen zijn.
P:Dat heeft me verder geholpen, maar ik kan nog steeds niet kiezen tussen 2 paren.
S:Dan weet ik welk paar het is.
De bedoeling van het raadsel is dat na dit gesprek, de lezer kan achterhalen welk paar getallen (x,y) bedoeld wordt zonder de extra informatie over het product of de som, die wel beschikbaar is bij de spelers.

Op de rest van de webpage zal worden geanalyseerd hoe S en P tot hun conclusie komen in deze twee gevallen. Daarnaast zal de implementatie worden behandeld, met instructies voor het gebruik en de uitvoer die hierbij hoort. Tenslotte zal het gebruik van het programma worden gedemonstreerd aan de hand van bovenstaande twee varianten van het raadsel, en hoe de lezer hiermee kan achterhalen welk getallenpaar wordt bedoeld.


Som en Product