Discussie
 

In de simulatie van het biedproces is de kennis van de spelers in de epistemische logica beschreven. De resultaten die deze simulatie opleverden bleken echter niet bruikbaar voor verdere analyse met behulp van logica. Na de verreweg de meeste biedronden hield elke speler nog duizenden verschillende bedelingen voor mogelijk, wat gelijk staat aan een Kripke-model van evenveel werelden. Om toch nog uitspraken te kunnen doen over de kennis die na de biedronden in het spel aanwezig is, is besloten om een experiment uit te voeren gevolgd door een statistische analyse met als afhankelijke variabele de kennis (mogelijke bedelingen; aantal werelden).

De hypothese was dat de plaats van de speler invloed heeft op de omvang van diens Kripke-model. De variantie-analyse toont dat dit inderdaad het geval is voor het biedsysteem dat geimplementeerd is in de simulatie. De contrast-analyse toont verder aan dat dit verschil te vinden is tussen de twee teams. Passieve teams hebben over het algemeen meer kennis (kleinere Kripke-modellen), actieve teams hebben daarentegen over het algemeen minder kennis. Het gevolg dat het biedsysteem dus heeft op de kennisverdeling is interessanter dan vooraf verwacht werd. De verwachting was namelijk dat verschillende posities afzonderlijk van elkaar zouden verschillen betreffende de kennis van de speler. Het blijkt dus dat het inherent aan het biedsysteem is dat teams vergelijkbaar grote Kripke-modellen hebben en dat de grootte afhankelijk is van de initiele actieve of passieve spelhouding van de spelers.

Uiteraard is deze conclusie alleen geldig voor het biedsysteem dat hier geimplementeerd is. Immers, het hier geimplementeerde systeem is lang niet compleet. Er is echter ook aangegeven dat de hier geimplementeerde regels belangrijker zijn voor de kennisomvang dan de genegeerde regels. Er mag dan gezegd worden dat dit experiment als pilot-studie kan fungeren en dat de resultaten vooralsnog veelbelovend lijken. Voor toekomstig onderzoek ligt het dan voor de hand een volledig biedsysteem te implementeren en nogmaals het experiment uit te voeren. Zeer waarschijnlijk zal blijken dat inderdaad de omvang van de kennis van spelers inherent is aan het biedsysteem en hun houding tijdens het begin van de biedronden.