Cognitief modelleren kan worden toegepast in de cognitieve ergonomie en in educatieve software. Hiervoor zijn twee mogelijkheden. Een cognitief model kan gebruikt worden om een interface of leersituatie te testen. Hierbij neemt het model als het ware de rol van een proefpersoon over. Een tweede mogelijkheid is om een model in te bouwen in een interface of educatief programma. In dat geval houdt het model de huidige stand van kennis van de gebruiker bij, en past de interface of het lesmateriaal aan aan dit model. Doelstelling van het college is dat de deelnemers leren de gebruikte technieken te beheersen, en in staat zijn een klein systeem te construeren, zowel een model dat een interface test als een programma dat een user model bijhoudt.
Als centrale theorie wordt de ACT-R theorie gebruikt. Dit kan betekenen dat de daadwerkelijke ACT-R implementatie gebruikt wordt, met name als het om een ingewikkeld model gaat, of dat mechanismen uit ACT-R (b.v. activatie) opnieuw geïmplementeerd worden.
User models is een z.g. projectvak, hetgeen betekent dat een groot deel van de activiteit binnen het vak ligt in uitvoeren van een grote opdracht.
Deze drie activiteiten lopen vloeiend in elkaar over gedurende het trimester
De omvang van de groepen is 4 of 5 personen, enigszins afhankelijk van de opkomst.
Gestreefd wordt naar multi-disciplinaire groepen met zowel AI als INF studenten. De AI studenten houden zich met de modelleringsaspecten bezig, en de INF studenten met de implementatie.Afhankelijk van de opkomst kan voor opdrachten met een nadruk op modellering danwel implementatie gekozen worden.
Joost le Feber en Niels Taatgen
Naam | project | |
Nina Schaap | nina@ai.rug.nl | mailfilter |
Hein v.d. Ploeg | hijsie@ai.rug.nl | mailfilter |
Jasper v.d. Woude | jvanderwoude@yahoo.nl | mailfilter |
Ronald v.d. Berg | r.van.den.berg.1@student.rug.nl | mailfilter |
Marcia van Oploo | marcia@ai.rug.nl | sms |
Bea van Meerveld | bea@ai.rug.nl | sms |
Robert Coehoorn | coehoorn@ai.rug.nl | sms |
Jos Braaksma | spit@ai.rug.nl | sms |
Laatst gewijzigd: