|
|
Faculteit der Gedrags- en Maatschappijwetenschappen |
|
|
|
|
Studiegids Kunstmatige Intelligentie 2005 – 2006 |
||
Deel II De opleidingen binnen het opleidingsinstituut Kunstmatige Intelligentie |
||
· De Bacheloropleiding Kunstmatige Intelligentie · De Masteropleiding Mens-Machine Communicatie · De Masteropleiding Artificial Intelligence · De vijfjarige opleiding Kunstmatige Intelligentie · De Bovenbouwopleiding Kunstmatige Intelligentie / Technische Cognitiewetenschap In de volgende hoofdstukken worden de studieprogramma’s van deze opleidingen beschreven. Ook is Kunstmatige Intelligentie nauw betrokken bij de Cognitie-track van de Research Master van Behavioral and Cognitive Neurosciences (BCN). Aansluiting bij Centrum voor Informatiewetenschappen en ontwikkelingen op het gebied van een flexibele bachelor De afdeling Kunstmatige Intelligentie aan de RuG werkt momenteel samen met de afdelingen Informatiekunde en Informatica in een Centrum voor Informatiewetenschappen. Dit proces is pas recentelijk in gang gezet. Bij het ter perse gaan van deze studiegids bleek dat er nog geen concrete consequenties zijn voor het komende studiejaar. Zeker is wel dat de betrokken opleidingen intensief samenwerken om op termijn het bachelortraject te flexibiliseren. Al jarenlang worden meerdere cursussen uitgewisseld. Het ligt voor de hand dat deze vruchtbare samenwerking in de nabije toekomst nog duidelijker vorm krijgt, wanneer het major/minor model wordt geïntroduceerd |
||
2 Overzicht van de opleidingen en de diploma’s
3 De bacheloropleiding Kunstmatige Intelligentie
4 De Master Mens-Machine Communicatie
5 De Master Artificial Intelligence
6 De Bovenbouwopleiding Kunstmatige Intelligentie / Technische Cognitiewetenschap
|
||
|
2 Overzicht van de opleidingen en de diploma’s2.1 De opleidingenDe Bacheloropleiding Kunstmatige IntelligentieDe Bacheloropleiding Kunstmatige Intelligentie is een driejarig programma. De bachelor Kunstmatige Intelligentie bestaat uit een propedeuse (het eerste jaar) en 2 vervolgjaren. Studenten die alle vakken uit het eerste jaar hebben gehaald, krijgen een propedeusediploma. Het studieprogramma van de Bacheloropleiding staat in hoofdstuk 3. De Masteropleiding Mens-Machine Communicatie en Masteropleiding Artificial IntelligenceKunstmatige Intelligentie verzorgt twee Masteropleidingen: Mens-Machine Communicatie (MMC) en Artificial Intelligence (AI). Beide zijn tweejarige masterprogramma’s, waartoe een Bacheloropleiding Kunstmatige Intelligentie automatisch toegang geeft. Ook is Kunstmatige Intelligentie nauw betrokken bij de Cognitie-track van de Research Master van Behavioral and Cognitive Neurosciences (BCN). De masteropleidingen bestaan uit een aantal verplichte vakken en keuzevakken. In het tweede jaar doen studenten een afstudeerproject van 9 maanden. Studenten die alle vakken hebben gehaald, krijgen een Master’s diploma. Het studieprogramma van deze opleidingen staat in hoofdstuk 4 (MMC) en hoofdstuk 5 (AI). De vijfjarige opleiding Kunstmatige IntelligentieIedereen die in studiejaar 2001-2002 begonnen is met de propedeuse Kunstmatige Intelligentie volgt de vijfjarige opleiding. Studenten in de vijfjarige opleiding hebben de mogelijkheid om over te stappen naar de nieuwe structuur, de bachelor-masteropleidingen. Belangrijk: de programma’s van de vijfjarige opleiding en de bachelor/masteropleidingen zijn vergelijkbaar. In het vervolg van deze studiegids worden de bachelor- en masterprogramma’s beschreven, en niet de vijfjarige opleiding KI. Wie de vijfjarig opleiding doet, volgt in feite het programma van de bachelor KI en na het 3e jaar het programma van een van de masters (KI of MMC). Na het derde jaar moet dus een keuze gemaakt worden tussen de specialisatie Kunstmatige Intelligentie en de specialisatie Mens-Machine Communicatie. Studenten die de vijfjarige opleiding hebben afgerond krijgen een doctoraaldiploma Kunstmatige Intelligentie. Het studieprogramma van de eerste drie jaren van de vijfjarige Doctoraalopleiding staat in hoofdstuk 3 en van de laatste twee jaren in hoofdstuk 4 of 5, afhankelijk van de gekozen specialisatie (MMC of AI). Bovenbouwopleiding Kunstmatige Intelligentie / Technische CognitiewetenschapIedereen die vóór september 2001 is gestart met de opleiding Kunstmatige Intelligentie / Technische Cognitiewetenschap volgt de bovenbouwopleiding Kunstmatige Intelligentie / TCW. Deze opleiding is in september 2001 voor de laatste maal van start gegaan. Studenten die bezig zijn met deze opleiding volgen een vierjarig programma dat volgt op een propedeuse Natuurkunde, Psychologie, Informatica of Wijsbegeerte. Halverwege het 3e jaar maken zij een keuze uit vier specialisatierichtingen: Autonome systemen, Cognitiev ergonomie, Kennistechnologie of Taal- en spraaktechnologie. Studenten die voldaan hebben aan het bovenbouwprogramma ontvangen een doctoraaldiploma Kunstmatige Intelligentie. Het studieprogramma van de bovenbouwopleiding staat vermeld in hoofdstuk 6. 2.2 Diploma’sPropedeusediplomaHet propedeusediploma wordt uitgereikt aan studenten die op alle verplichte onderdelen uit het eerste studiejaar een voldoende hebben gehaald. Om het diploma te ontvangen, moet je minimaal drie weken voor de uitreiking een aanvraagformulier invullen, verkrijgbaar bij het Onderwijsbureau KI. De uitreiking van het propedeusediploma vindt in principe twee keer per jaar plaats. Jaarlijks is er in ieder geval een uitreiking in september of oktober. Verdere uitreikingen worden minimaal een maand van tevoren bekend gemaakt. BachelordiplomaHet bachelordiploma wordt uitgereikt wanneer aan alle voorwaarden zijn voldaan die daaraan worden gesteld (zie daarvoor het OER zoals vermeld in de studiegids van het jaar waarin de propedeuse werd aangevangen). Op alle onderdelen moet een voldoende worden gehaald. Om het diploma te ontvangen, moet je minimaal drie weken voor de uitreiking een aanvraagformulier invullen, verkrijgbaar bij het Onderwijsbureau KI. De uitreiking van het bachelordiploma vindt in principe twee maal per jaar plaats. Jaarlijks is er in ieder geval een uitreiking in september of oktober. Verdere uitreikingen worden minimaal een maand van tevoren bekend gemaakt. DoctoraaldiplomaHet doctoraaldiploma wordt uitgereikt wanneer aan alle voorwaarden zijn voldaan die daaraan worden gesteld (zie daarvoor het OER zoals vermeld in de studiegids van het jaar waarin de propedeuse werd aangevangen). Op alle onderdelen moet een voldoende worden gehaald. De uitreiking van het doctoraaldiploma vindt ongeveer vijf keer per jaar plaats op van tevoren aangekondigde data. Voor de uitreiking van het doctoraaldiploma moet je minimaal 2 maanden van tevoren contact opnemen met de studieadviseur. Uiterlijk veertien dagen voor de diploma-uitreikingen moeten alle benodigde bescheiden in het bezit zijn van de studieadviseur. Zie verder hoofdstuk 12 (over afstuderen en het afstudeerproject). Cum Laude / Met Veel GenoegenAan alle drie de examens (propedeutisch, bachelor & master) kan een extra predikaat worden toegekend. Voor het propedeutisch examen kan dit enkel “cum laude” zijn, voor de bachelor en masterexamens kan naast “cum laude” ook het predikaat “met veel genoegen” worden toegekend. De belangrijkste eisen voor “cum laude” zijn: 1. de vakken moeten met gemiddeld een 8 of hoger zijn afgerond 2. voor het eindproject moet een 8 of hoger zijn gehaald. Het berekende gemiddelde van de vakken mag niet zijn afgerond. Voor “met veel genoegen” geldt dezelfde eis voor het eindproject (een 8 of hoger), maar voor het gemiddelde cijfer is een 7,5 voldoende. Daarnaast mogen voor de toekenning van zowel “cum laude” als “met veel genoegen” niet te veel punten vrijstelling zijn verleend (zie Examenreglement voor verdere invulling van de regels). Voor de propedeuse geldt verder dat alle vakken in het eerste jaar van inschrijving gehaald moeten zijn. 3 De bacheloropleiding Kunstmatige Intelligentie3.1 Opbouw van de opleidingPropedeuseHet propedeusejaar (het 1e jaar van de studie) heeft als doel om de studenten basiskennis te geven in de disciplines die een belangrijke rol spelen in de Kunstmatige Intelligentie, een overzicht te geven van de belangrijkste aspecten van de Kunstmatige Intelligentie, om studenten kennis te laten maken met enkele toepassingen van de Kunstmatige Intelligentie, en om een solide basis te leggen op programmeer- en wiskundegebied. Tweede en derde jaarHet tweede en derde jaar worden gedomineerd door vier blokken van vakken, te weten Kennistechnologie, Cognitieve ergonomie, Taal- en spraaktechnologie en Autonome systemen. Elk van deze blokken bestaat uit een inleidend vak van 5 ECTS-punten, waarin een overzicht van het terrein wordt gegeven en waarin met kleine opdrachten geoefend wordt, en een groot practicum van 10 ECTS-punten, waarin aan één of meer grote opdrachten wordt gewerkt. De inleidingen zijn voor iedereen verplicht. Van de practica moeten er minimaal twee van de vier gevolgd worden. Het derde jaar wordt afgesloten met een Bachelorproject van 10 ECTS. In dit project wordt aan een concrete (onderzoeks)opdracht gewerkt, die binnen het tijdsbestek van een semester moet worden afgerond. Naast het volgen van vakken bij Kunstmatige Intelligentie is het verplicht één Algemeen Vormend Vak (AVV) te volgen. De gids met Algemeen Vormende Vakken wordt iedere student elk jaar toegestuurd. Aangeraden wordt het AVV-Vak in het tweede jaar te doen. 3.2 Studieprogramma Bachelorstudenten 2005 – 2006Studenten moeten afstuderen volgens het studieprogramma zoals dat vermeld is in het Onderwijs- en Examenreglement (OER) van het jaar waarin zij aan hun propedeuse begonnen. Dit OER wordt ieder jaar in de studiegids wordt opgenomen (zie Bijlagen). Hieronder staat het volledige studieprogramma voor Bachelorstudenten 2005 – 2006. Dit studieprogramma is dus de lijst van vakken die verplicht zijn voor studenten die in dit studiejaar beginnen aan hun Bacheloropleiding (studenten die eerder begonnen zijn, worden verwezen naar het OER in de studiegids van het jaar dat ze voor het eerst ingeschreven stonden). Studieprogramma Bachelor voor studenten die beginnen in 2005 – 2006 Propedeuse (jaar 1): 2005 – 2006Algemene taalwetenschap Biopsychologie Computervaardigheden Inleiding logica Kaleidoscoop kunstmatige intelligentie Kunstmatige intelligentie 1 Orientatie kunstmatige intelligentie Programmeren 1 Programmeren 2 Programmeren 3 Wiskunde 1 Wiskunde 2 Jaar 2: 2006 – 2006Architecturen van intelligentie AVV-vak Fysische methoden Hersenen en gedrag Human factors Kennistechnologie Logisch programmeren Natuurlijke taalverwerking I Neurale netwerken Statistiek Systemen en signalen Voortgezette logica Jaar 3: 2006 – 2007Autonome systemen Cognitieve structuren Kunstmatige intelligentie 2 Taal- & spraaktechnologie Keuze van twee uit de volgende vier: § Practicum Cognitieve ergonomie (10 ECTS) § Practicum Kennistechnologie (10 ECTS) § Practicum Autonome systemen (10 ECTS) § Practicum Taal- en spraaktechnologie (10 ECTS) Bachelorproject (10 ECTS) Keuzevakken (totaal 10 ECTS) 3.3 Keuzevakken in de Bachelor 2005 – 2006Naast verplichte vakken moeten Bachelorstudenten minstens 15 EC aan keuzevakken volgen. In het studiejaar 2005 – 2006 worden de volgende keuzevakken aangeboden aan Bachelorstudenten. Overigens liggen de keuzevakken niet vast en kunnen er elk jaar wijzigingen optreden in de lijst van vakken waaruit gekozen kan worden. Bachelorstudenten mogen geen Mastervakken opnemen in hun Bachelorprogramma. Keuzevakken Bachelor 2005 – 2006 Biofysica van het oog Capita Selecta Natuurl. Taalverwerking Chaos en dynamische systemen Cognitieve neurowetenschap Computational geometry Computer graphics Consciousness and action Corpustaalkunde e-Business Informaticarecht voor niet-juristen Informatieverwerking en taakverrichting Information Retrieval IT-beroepspraktijk Natuurlijke Taalverwerking II Programming in C/C++ (part I / II / III) (zie ook pagina 79) Spec. Course Business & ICT Statistiek II Statistiek III 4 De master Mens-Machine CommunicatieIn de Master Mens-Machine Communicatie (MMC) wordt kennis over cognitie ingezet voor het verbeteren van de communicatie tussen mens en machine. Ook deze master bouwt voort op vakken uit de bachelor, met name de vakgebieden Cognitieve ergonomie, Cognitieve psychologie en Taal- en spraaktechnologie. In deze master zullen een aantal geavanceerde technieken aan de orde komen. Zo wordt bestudeerd in hoeverre een gebruikersinterface adaptief gemaakt kan worden door middel van een gebruikersmodel, een automatisch geconstrueerd model van de individuele gebruiker. Hierbij speelt cognitief modelleren, een vakgebied dat voortbouwt op kennis uit de cognitieve psychologie, een belangrijke rol. Ook worden gebruikersinterfaces ontworpen waarin gecommuniceerd wordt met behulp van natuurlijke taal. Om een dergelijke interface te kunnen maken moeten verschillende problemen worden opgelost, waaronder spraakherkenning, handschriftherkenning en het geven van betekenis aan uitingen in natuurlijke taal. Een essentieel kenmerk van deze specialisatie is dat op een actieve manier gewerkt wordt aan het zelf ontwerpen van nieuwe vormen van mens-machine communicatie. 4.1 ToelatingStudenten moeten voor ze aan een masteropleiding kunnen beginnen, formeel worden toegelaten tot die opleiding. Er is een aanmeldingsformulier verkrijgbaar op het secretariaat van kunstmatige intelligentie waarmee een verzoek tot toelating tot de Masteropleiding Mens-Machine Communicatie gedaan kan worden. Studenten met een Bachelor Kunstmatige Intelligentie worden automatisch toegelaten tot de master MMC. Studenten die hun Bachelor Kunstmatige Intelligentie aan de Rijksuniversiteit Groningen doen, kunnen overigens voorlopig worden toegelaten zelfs als ze hun Bachelordiploma nog niet hebben. Studenten die maximaal 15 EC missen van hun Bachelordiploma maar die wel hun propedeusediploma KI hebben gehaald, kunnen voorlopig worden toegelaten. Een voorlopige toelating is maximaal 1 jaar geldig, en wordt slechts een maal toegekend. Er zijn twee momenten per jaar waarop studenten worden toegelaten: aan het begin van elk semester. Aanvragen voor toelating moeten voor 1 mei (aanvang september) of 15 september (aanvang februari) worden ingediend. Meer details over de toelating tot een masterpleiding bij KI staat in een aparte nieuwsbrief verkrijgbaar op het secretariaat. 4.2 Studieprogramma Mens-Machine Communicatie 2005 – 2006Op de volgende pagina staat het volledige studieprogramma voor masterstudenten Mens-Machine Communicatie 2005 – 2006. Dit is de lijst van vakken zoals vermeld in het OER 2005 – 2006, dat willen zeggen, de vakken die verplicht zijn voor studenten die in het studiejaar 2005 – 2006 beginnen aan hun Masteropleiding MMC. Overigens liggen de keuzevakken niet vast en kunnen er elk jaar wijzigingen optreden in de lijst van vakken waaruit gekozen kan worden. Studieprogramma Mens-Machine Communicatie 2005 – 2006 Verplichte vakkenCapita selecta mens-machine communicate Cognitive modelling Language modelling Natural language processing 1 Onderzoeksvaardigheden Usability engineering & analysis Afstudeerproject: keuze uit: 45 EC voor een afstudeerproject OF 30 EC voor een onderzoeksafstudeerproject en 15 EC voor een (bedrijfs)stage Keuzevakken (totaal te kiezen: 40 EC)Advanced Webtechnology Biofysica van het oog Causale inferentie Computer-Mediated Communication Cross-Modal perception Experimental Linguistics EMCL Experimentele designs Handwriting recognition Herhaalde metingen Machinaal Leren Multi-agent systems Natural language processing 2 Ozc. Experimentele Taalkunde ATW Robotica Skill acquisition en training Software engineering Sound recognition User models 5 De Master Artificial IntelligenceCentraal in de Master Artificial Intelligence (AI) staat het ontwikkelen van systemen die vormen van intelligent gedrag vertonen. De basis hiervoor is al gelegd in de bachelor. In de masterfase wordt deze basiskennis gebruikt in een aantal verschillende domeinen. Een voorbeeld van een dergelijk domein is de robotica. Het roboticalaboratorium van de opleiding beschikt over negen robots die voor practicum- en onderzoeksdoeleinden gebruikt worden. Een ander domein betreft de z.g. intelligent agents, programma's die zich als een robot in een softwareomgeving gedragen. In de master zal ingegaan worden op multi-agent systemen, waarin agents met elkaar moeten samenwerken, onderhandelen, etc. Systemen die zelf hun kennis vergaren, lerende systemen, komen al in het basisprogramma aan de orde. In de specialisatiefase van de master worden de verschillende technieken uitgebreider en meer systematisch behandeld, vooral vanuit het perspectief van de logica. 5.1 ToelatingStudenten moeten voor ze aan een masteropleiding kunnen beginnen, formeel worden toegelaten tot die opleiding. Er is een aanmeldingsformulier verkrijgbaar op het secretariaat van Kunstmatige Intelligentie waarmee een verzoek tot toelating tot de Masteropleiding Artificial Intelligence gedaan kan worden. Studenten met een Bachelor Kunstmatige Intelligentie worden automatisch toegelaten tot de master AI. Studenten die hun Bachelor Kunstmatige Intelligentie aan de Rijksuniversiteit Groningen doen, kunnen overigens voorlopig worden toegelaten zelfs als ze hun Bachelordiploma nog niet hebben. Studenten die maximaal 15 EC missen van hun Bachelordiploma maar die wel hun propedeusediploma KI hebben gehaald, kunnen voorlopig worden toegelaten. Een voorlopige toelating is maximaal 1 jaar geldig, en wordt slechts een maal toegekend. Er zijn twee momenten per jaar waarop studenten worden toegelaten: aan het begin van elk semester. Aanvragen voor toelating moeten voor 1 mei (aanvang september) of 15 september (aanvang februari) worden ingediend. Meer details over de toelating tot een masterpleiding bij KI staat in een aparte nieuwsbrief verkrijgbaar op het secretariaat. 5.2 Studieprogramma Artificial Intelligence 2005 – 2006Op de volgende pagina staat het volledige studieprogramma voor masterstudenten Artificial Intelligence 2005 – 2006. Dit is de lijst van vakken zoals vermeld in het OER 2005 – 2006, dat willen zeggen, de vakken die verplicht zijn voor studenten die in het studiejaar 2005 – 2006 beginnen aan hun Masteropleiding AI. Niet alle vakken die in dit studieprogramma staan worden in 2005 – 2006 gegeven. Overigens liggen de keuzevakken niet vast en kunnen er elk jaar wijzigingen optreden in de lijst van vakken waaruit gekozen kan worden. Studieprogramma Artificial Intelligence 2005 – 2006 Verplichte vakkenCapita Selecta Artificial Intelligence Cross-Modal Perception Machine Learning Multi-agent Systems Onderzoeksvaardigheden Robotics Afstudeerproject: 45 EC Keuzevakken (totaal te kiezen: 45 EC)Adv. Comp. Graphics and Virtual Environm AI in law Automated reasoning Biofysica van het oog Cognitive modelling Cognitive robotics Computational Philosophy Computer vision Consciousness and Action Design of multi-agent systems Handwriting recognition Juridisch kennismanagement Language Modelling Neural Networks (informatica-versie) Pattern recognition Philosophy of Neuroscience Programming in C/C++ (part I / II / III) (zie ook pagina 79) Scientific Visualization Self-organization in biological systems Seminar Fundamental Computing Science Sound recognition Usability engineering and analysis 6 De Bovenbouwopleiding Kunstmatige Intelligentie/ Technische CognitiewetenschapIn dit hoofdstuk gaat het om het programma zoals dat geldt voor studenten die zijn begonnen tussen september 1998 en september 2001.Voor studenten die vóór september 1998 zijn begonnen met Kunstmatige Intelligentie geldt een ander studieprogramma en zij worden verwezen naar eerdere studiegidsen voor hun studieprogramma, en naar de studiegids 2001 – 2002 voor de overgangsregelingen. De eerste twee jaren van de bovenbouwopleiding worden gevuld met verplichte vakken. Studenten die tussen september 1998 en september 2001 zijn begonnen met de bovenbouwopleiding Kunstmatige Intelligentie, dienen halverwege jaar 3 een keuze te maken voor één van de vier specialisatierichtingen: Autonome systemen, Cognitieve ergonomie, Kennistechnologie en Taal- en spraaktechnologie. De keuzeruimte van de bovenbouwopleiding wordt onder meer ingevuld door de specialisatierichting. Het afstudeeronderzoek moet binnen de specialisatierichting worden ingevuld. In het vierde jaar is nog één verplicht vak (Capita cognitiewetenschap); de rest van het jaar wordt gevuld met keuzevakken en een afstudeeronderzoek. Let op: Een aantal vakken in het bovenbouwprogramma zoals in eerdere studiegidsen stond vermeld, wordt niet meer gegeven, of in een andere vorm. Dit geldt met name voor keuzevakken, maar ook sommige verplichte vakken zijn gewijzigd. In eerdere studiegidsen, en in hoofdstuk 22 staat om welke vakken het gaat. In hoofdstuk 22 vind je ook welke vervangende vakken er zijn voor vakken die dit jaar niet meer worden gegeven. 6.1 SpecialisatierichtingenDe bovenbouwopleiding Kunstmatige Intelligentie kent vier specialisatierichtingen: · Kennistechnologie · Autonome systemen · Cognitieve ergonomie · Taal- en spraaktechnologie De specialisatierichtingen komen binnen het verplichte programma van de studie al aan bod in de vorm van een inleidend vak en een practicum. De keuze van de specialisatierichting bepaalt voor een deel de invulling van de resterende keuzeruimte. De keuze van de specialisatierichting dient bovendien tot uiting te komen in de invulling van het afstudeerproject. De invulling van het project van minimaal 4 oude studiepunten (6 ECTS) in het derde studiejaar is daarentegen vrij. Naast de twee basisvakken uit de eerste 3 jaar bevat elke specialisatierichting een verplicht vak, dat per specialisatierichting verschilt. Dit vak is over het algemeen een ondersteunend vak dat voorkennis vormt voor bepaalde keuzevakken binnen de specialisatierichting. Naast dit verplichte vak dienen uit de reeks van keuzevakken die bij de specialisatierichting horen, minimaal twee vakken te worden gevolgd. De rest van de keuzeruimte is vrij invulbaar, bijvoorbeeld met andere vakken uit de gekozen specialisatierichting, met vakken uit een van de andere specialisatierichtingen of met keuzevakken van andere opleidingen. Nota bene: In de studieprogramma’s die hieronder staan, is een lijst opgenomen van keuzevakken. Naast vakken die op deze lijst staan, zijn er nog andere vakken die goed zouden passen in een specialisatierichting. Door de invoering van masteropleidingen is er een behoorlijk aantal nieuwe vakken gekomen. Bovenbouwstudenten wordt dan ook aangeraden de studieprogramma’s van de masteropleidingen MMC en AI te bekijken, omdat in die studieprogramma’s wellicht vakken geschikt kunnen zijn in hun specialisatie zonder dat die vakken hier in de overzichten staan. Studenten moeten wel toestemming hebben van de Examencommissie om deze vakken mee te laten tellen. Verzoeken hiertoe dienen bij de studieadviseur ingediend te worden. Ook kan men vooraf hierover overleggen met de coördinator van de specialisatie. 6.2 KennistechnologieDe invulling van de specialisatierichting Kennistechnologie vindt plaats in samenwerking met de opleidingen Informatica, Technische Bedrijfswetenschappen, Sectie Recht & ICT van Rechtstheorie en Informatiekunde, en met een aantal andere universiteiten en instellingen. De specialisatierichting Kennistechnologie richt zich op het ontwerpen van kennissystemen. Het belang van kennis als hulpbron wordt in toenemende mate onderkend. Kennis staat dan tegenover andere hulpbronnen als kapitaal en grondstoffen. Evenals andere hulpbronnen is kennis schaars en is onderhoud noodzakelijk: stilstand is achteruitgang. Kennissystemen zijn bedoeld ter voorkoming van deze zogenaamde kenniserosie. Om een kennissysteem te kunnen ontwerpen waarmee kennis over een bepaald onderwerp toegankelijk kan worden gemaakt, moet die kennis eerst worden onttrokken aan een expert. Vervolgens kan deze kennis worden opgenomen in een kennissysteem dat voorzien is van een redeneermechanisme.
Studieprogramma Kennistechnologie 2005 – 2006 Coördinator Dr. L.C. Verbrugge
Basisvakken Kennistechnologie (B), Practicum kennistechnologie (B)
Verplicht vak Voortgezette logica (B)
Keuzevakken Multi-agent systems (M), Machine learning (M), User models (M), Information retrieval (B), Automated reasoning (B), Capita selecta: natuurlijke-taalverwerking (B), Advanced knowledge systems (M), Design of multi-agent systems (M) (B) = Bachelorvak | (M) = Mastervak 6.3 Autonome systemenDe invulling van de specialisatierichting Autonome systemen vindt plaats in samenwerking met de opleidingen Neurobiofysica en Informatica. De specialisatierichting Autonome systemen richt zich op het ontwerpen van systemen die zelfstandig intelligente taken kunnen uitvoeren. Hiervoor wordt enerzijds gebruik gemaakt van kennis van het menselijke cognitieve systeem, en anderzijds van technieken uit de Kunstmatige Intelligentie.
Studieprogramma Autonome systemen 2005 – 2006 Coördinator Prof. Dr. L.R.B. Schomaker
Basisvakken Autonome systemen (B), Practicum autonome systemen (B)
Verplicht vak Practicum signaalanalyse (M) (wordt voorlopig niet meer gegeven)
Keuzevakken Computer vision (M), Computer graphics (B), Computational geometry (B), Machine learning (M), Multi-agent systems (M), Robotics (M), Automated reasoning (M), Cognitive robotics (M), Neural networks (M) (B) = Bachelorvak | (M) = Mastervak 6.4 Cognitieve ergonomieDe invulling van de specialisatierichting Cognitieve ergonomie vindt plaats in samenwerking met de sectie Experimentele en Arbeidspsychologie. De specialisatierichting Cognitieve ergonomie richt zich op het ontwerpen van systemen die aansluiten bij de capaciteiten en beperkingen van de gebruikers van deze systemen. Hiertoe wordt de taakverrichting geanalyseerd en gemodelleerd.
Studieprogramma Cognitieve ergonomie 2005 – 2006 Coördinator Dr. F. Cnossen
Basisvakken Human factors (B) (vroeger: Inleiding cognitieve ergonomie), Practicum cognitieve ergonomie (B)
Verplicht vak User models (M)
Keuzevakken Informatieverwerking en taakverrichting (B), Cognitive modelling (M), Usability design and analysis (M), Statistiek II (B), Statistiek III (B), Repeated Herhaalde metingen (M), Capita selecta: natuurlijke-taalverwerking (B), Handwriting recognition (M), Skill acquisition and training (M) (B) = Bachelorvak | (M) = Mastervak 6.5 Taal- en spraaktechnologieDe invulling van de specialisatierichting Taal- en spraaktechnologie vindt plaats in samenwerking met de afdelingen Informatiekunde aan de faculteit der Letteren en Neurobiofysica aan de faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. De afdeling Informatiekunde levert een deel van de taaltechnologische kennis, de afdeling Neurobiofysica een deel van de spraaktechnologische kennis. De specialisatierichting Taal- en spraaktechnologie richt zich op het ontwerpen van systemen waarmee in natuurlijke taal gecommuniceerd kan worden. In de specialisatierichting Taal- en spraaktechnologie wordt aandacht besteed aan verschillende aspecten van menselijke en automatische taalverwerking: analyse van het spraaksignaal, herkenning van klanken en woorden, syntactische en semantische analyse van taal en dialoogvoering. Studieprogramma Taal- en spraaktechnologie 2005 – 2006 Coördinator Dr. E. Wiersinga-Post
Basisvakken Taal- & spraaktechnologie (B), Practicum taal- & spraaktechnologie (B)
Verplicht vak Capita selecta natuurlijke taalverwerking (B)
Keuzevakken Corpus taalkunde (B), Practicum signaalanalyse (M) (wordt voorlopig niet gegeven), Biofysica van het oor (B), Language modelling (M), Handwriting recognition (M), Natuurlijke-taalverwerking II (B) (B) = Bachelorvak | (M) = Mastervak
|
|