Rijksuniversiteit Groningen
Reacties op DEZE pagina 18-Jul-00

TCW home

Vakken oude stijl

Een aantal vakken oude stijl verdwijnt in de huidige vorm, een aantal vakken wordt dit jaar niet meer gegeven. Welke vakken dat zijn, en wat de consequenties daarvan zijn, lees je hieronder.
  1. Practica Kennistechnologie, Cognitieve Ergonomie, Autonome Systemen: laatste jaar in deze vorm
  2. Syntaxis en Semantiek & Spraakherkenning: laatste jaar in deze vorm
  3. Psycholinguistiek, Inleiding Functieleer, Neuroinformatica, Programmeerproject: worden dit jaar niet meer gegeven
  4. Problemen met deze vakken/regelingen

1. Practica Kennistechnologie, Cognitieve Ergonomie, Autonome Systemen

Wat verandert er?

Deze drie vakken worden dit jaar voor het laatst in de huidige vorm gegeven. Dit zijn nu vakken waarvoor je 4 studiepunten krijgt; vanaf volgend jaar worden deze vakken uitgebreid tot 7 punten.

Wat betekent dat voor jou?

Ben je bovenbouwstudenten en moet je nog een of meer van de Practica Kennistechnologie, Cognitieve Ergonomie, Autonome Systemen doen, dan moet je dat dit jaar doen! Volgend jaar is er GEEN gelegenheid om nog voor 4 punten deze practica te volgen.

Je zult dus dit studiejaar deze drie practica moeten hebben afgerond. Omdat je pas aan een practicum mag meedoen als je de bijbehorende inleiding hebt gedaan, zul je ook de inleidingen moeten hebben gehaald.

Wanneer kun je deze vakken volgen?

Inleiding Cognitieve Ergonomie wordt nu gegeven.
Practicum Cognitieve Ergonomie wordt in het tweede trimester gegeven.
Inleiding Autonome Systemen wordt in het tweede trimester gegeven.
Practicum Autonome systemen wordt in het derde trimester gegeven.
Inleiding Kennistechnologie wordt in het derde trimester gegeven.
Practicum Kennistechnologie wordt in het derde trimester gegeven.

Aparte regeling Kennistechnologie

Zoals je ziet worden Inleiding Kennistechnologie en Practicum Kennistechnologie tegelijk in het derde trimester gegeven. Daarom mag je dit jaar deze twee vakken tegelijkertijd volgen. Dus ook zonder dat je de Inleiding al hebt gehaald, mag je aan het Practicum Kennistechnologie meedoen. De docenten van deze vakken weten hiervan, en zullen hier rekening mee houden.

(Overigens gelden al bovenstaande regels niet voor BaMa- studenten: zij hoeven deze "kleinere" practica niet te doen, maar volgen vanaf volgend jaar de "grote" practica van 7 studiepunten. )

2. Syntaxis en Semantiek & Spraakherkenning

Wat verandert er?

Het vak Syntaxis en Semantiek en het vak Spraakherkenning worden dit jaar voor het laatst in deze vorm gegeven. Vanaf volgend jaar worden deze vakken geintegreerd in 1 vak: Inleiding Taal- en Spraaktechnologie (3 studiepunten).

Wat betekent dat voor jou?

Als je bovenbouwstudent bent en je moet Syntaxis en Semantiek, en Spraakherkenning nog doen, dan moet je dat dit jaar halen! Voor Spraakherkenning is Inleiding Systemen en Signalen verplicht, dus als je dat vak nog niet hebt gehaald, moet je dat vak ook doen.

Wanneer kun je deze vakken volgen?

Syntaxis en Semantiek wordt nu gegeven.

Spraakherkenning wordt in het derde trimester gegeven.

Inleiding Systemen en Signalen wordt in het tweede trimester gegeven.

3. Psycholinguistiek, Inleiding Functieleer, Neuroinformatica

De vakken Psycholinguistiek, Inleiding Functieleer voor KI-studenten (van P. de Vries) en Neuroinformatica worden niet meer gegeven. Deze vakken worden als volgt vervangen.

Psycholinguistiek

Hiervoor in de plaats doe je Kaleidoscoop KI. Dat wordt in het derde trimester gegeven.

Inleiding Functieleer voor KI-studenten (van P. de Vries).

In deze speciale vorm voor KI-studenten bestaat het vak niet meer. Moet je Inleiding Functieleer nog doen, dan doe je de versie van het eerste jaar (met videocolleges). Je kunt geen tentamen meer doen over het boek dat door de Vries werd gebruikt.

Neuroinformatica

Het vak Neuroinformatica (2 studiepunten) wordt niet meer gegeven. Je kunt nog wel het tentamen neuroinformatica doen. Dat wordt in juni of augustus afgenomen. Als voorbereiding op dat tentamen mag je, als je dat wilt, de colleges van het nieuwe vak Neurale Netwerken (KI-versie) volgen. Dat is een vak van 4 studiepunten waar neuroinformatica is gecombineerd met nieuwe stof. Ook mag je het nieuwe vak Neurale Netwerken (KI-versie) doen, daarvoor krijg je dan 4 studiepunten.

Voor Neurale Netwerken (KI-versie) zijn Wiskunde I en II en Fysische Methoden verplichte voorkennis.

Wiskunde I wordt in het tweede trimester gegeven, Wiskunde II in het derde trimester en Fysische Methoden wordt nu gegeven.

NB Neurale Netwerken (Informaticaversie) en Neurale Netwerken (KI-versie) zijn twee verschillende vakken. De KI-versie is deels vervanging van Neuroinformatica en is meer gericht op theorie en wat meer biologisch van aard. De Informaticaversie is veel meer gericht op het programmeren van neurale netwerken: hoe maak je neurale netwerken.

Programmeerproject

Dit vak was speciaal voor studenten met een propedeuse informatica. Heb je dit nog niet gedaan, neem dan contact op met Petra van Dam, de studieadviseur.

4. Problemen?

Roosterproblemen

Als je om roostertechnische redenen niet de vakken kunt volgen die dit jaar voor het laatst worden gegeven, laat het mij dan even weten. Ik probeer een zo'n goed mogelijk rooster te maken, maar ik weet niet wie welke vakken nog wil doen, en in welke combinatie.

Als veel studenten hetzelfde probleem hebben, zoeken we een roostertechnische oplossing. In individuele gevallen zoeken we een andere oplossing.

Andere problemen

Als je verwacht door deze regelingen in de problemen te komen, bijvoorbeeld omdat je niet meer alle verplichte voorkennis op tijd kunt krijgen, neem dan contact op met Petra van Dam, de studieadviseur.

Ik hoop dat alles zo duidelijk is. Als je nog vragen hebt, stel ze mij gerust.

Fokie Cnossen