Introductie:
Cluedo is een bordspel voor minimaal 3 en maximaal 6 spelers. In dit spel draait alles om de moord op Dr. Black, die heeft plaatsgevonden in een grote villa. De spelers zijn in dit spel detectives. Zij moeten achter 3 feiten zien te komen: Wie van de 6 verdachten heeft de moord gepleegd? Met welk wapen is de moord gepleegd? Op welke locatie is de moord gepleegd?
Hij of zij die deze vragen het eerst kan beantwoorden heeft het spel gewonnen. Bij Cluedo gaat het er dus om om zoveel mogelijk kennis voor jezelf te verwerven, terwijl je zo min mogelijk informatie prijs geeft aan de andere spelers. Het spel begint met het verdelen van de kaarten onder de spelers. Er zijn 6 kaarten voor de verdachten en 6 kaarten voor de moord wapens en 8 locaties. De spelers mogen 1 voor 1 een vraag stellen aan de andere spelers. De vraag bestaat uit een verdachte, een moordwapen en een locatie. Als een andere speler een van de gevraagde kaarten heeft, dan moet hij deze laten zien aan degene wiens beurt het is. Die speler weet dan dat die verdachte, wapen of locatie niet betrokken is geweest bij de moord. De andere spelers zien niet welke kaart getoond is. Als de eerstvolgende speler geen van de kaarten heeft dan moet de volgende speler een kaart laten zien als hij er een heeft. Zo gaat het door totdat een speler een kaart heeft laten zien, of totdat alle andere spelers geweest zijn. Het is verplicht om een kaart te tonen als je die hebt. Als de speler die aan de beurt is denkt te weten wie het gedaan heeft, met welk wapen en op welke locatie, dan kan hij een beschuldiging opschrijven en kijken naar de kaarten die aan het begin van het spel in een envelop gestopt zijn. Klopt zijn beschuldiging dan wint hij het spel, anders gaat het spel door. De speler die de valse beschuldiging heeft ge-uit kan niet meer winnen, maar speelt nog wel mee om de vragen van andere spelers te beantwoorden. Uit deze korte omschrijving wordt al duidelijk dat in dit spel kennis continu aan verandering onderhevig is. De speler die aan de beurt is krijgt bijvoorbeeld nieuwe kennis doordat er een kaart getoond wordt. Ook de vraag die gesteld wordt zelf kan informatie verschaffen over de kaarten die de vrager in handen heeft. Het doel van dit project is om de kennis verandering tijdens het spel in beeld te brengen, middels een Applet. Hiervoor wordt een vereenvoudigde versie van het spel gebruikt, om het geheel overzichtelijk te houden. Middels een Kripke-model wordt de kennis van de spelers weergegeven en wordt duidelijk hoe deze kennis verandert tijdens het spel verloop.
|