Inleiding
 

Het kaartspel Bridge wordt door velen beschouwd als een van de meest vaardigheidsafhankelijke spellen. Het spel vereist concentratie, geheugen en logisch denkvermogen van zijn spelers. De geluksfactor wordt tot een minimum beperkt door beheersing van eerder genoemde vaardigheden en kennis van het spel. Deze zijn van doorslaggevend belang voor het winnen van het spel.

Bridge wordt gespeeld met vier personen in twee paren en bestaat uit twee delen: het biedproces en vervolgens het spelen van slagen. Het eerste deel, het biedproces, heeft het sluiten van een contract middels opbod tot doel. Het is de bedoeling dat dit contract zo nauw mogelijk aansluit op de kaarten in de hand van de speler en zijn partner. Wanneer eenmaal een contract is afgesloten zal de contracteur (en zijn partner) zijn best moeten doen om het geboden aantal slagen (tricks) te behalen, terwijl de twee andere spelers hun best doen om hem te laten falen. Dit uitspelen van de kaarten gebeurt op een vergelijkbare manier als in veel andere kaartspellen zoals klaverjassen.

Een contract op recht om te spelen wordt verkregen door opbieden. Dit contract bestaat uit een aantal slagen dat de contracteur garandeert te halen en een troefkleur (klaver, ruiten, harten, schoppen en troefloos). Een contract met meer gegarandeerde slagen is uiteraard een hoger bod dan een met minder slagen en bij een gelijk aantal slagen geldt de kleur rangorde: klaver, ruiten, harten, schoppen en troefloos. Een hoger contract levert een speler bij succesvolle uitvoering meer punten op, maar is natuurlijk moeilijker te behalen in het tweede deel van het spel. Hierom is het optimaliseren van het biedproces van groot belang in het spelen van Bridge.

Door het uitbrengen van een bod, zoals bijvoorbeeld “ik haal zeven slagen met klaver troef”, geeft een speler informatie vrij over de sterkte van de kaarten in zijn hand. Zijn medespeler (en zijn tegenspelers) kan hier gebruik van maken in het bepalen van een optimaal contract. Door bijvoorbeeld een hoger tegenbod uit te brengen kan de medespeler op zijn beurt een indruk geven van de sterkte van zijn hand.

Bridge is al door velen geanalyseerd en verfijnd, waardoor er tegenwoordig sterke richtlijnen bestaan over welk bod wanneer uitgebracht kan worden. Uit de informatie van alle gedane boden en de eigen kaarten in de hand, heeft een gevorderde speler een goed gevoel over hoe de kaarten verdeeld zijn. Het doel van dit project is het simuleren van de kennis van een gevorderde speler tijdens en na afloop van het biedproces. Het daadwerkelijke uitspelen van kaarten zal achterwege gelaten worden.