1. Een actueel zoekprobleem is het zoeken op het world-wide web.
a) Geef een PAGE (Percepts, Actions, Goals en Environment) beschrijving voor een agent die bepaalde informatie zoekt op het world-wide web.
b) Karakteriseer de omgeving in termen van de volgende eigenschappen: Accessible, Deterministic, Static en Discrete.
c) Geef een definitie van zoeken op het world-wide web in termen van een zoekprobleem, dat wil zeggen, geef aan hoe een toestand eruit ziet, wat de mogelijke operatoren zijn en waaruit de doel-test bestaat.
d) Welke van de in hoofdstuk 3 en 4 besproken zoekalgorithmen is denk je het meest geschikt voor het zoeken? Geef zonodig ook aan hoe de heuristische functie eruit ziet.
a) Verzin een heuristische functie voor het oplossen van kwadratische algebraische vergelijkingen met één variabele, zoals (x-5)2-x=10. Zorg ervoor dat de functie "admissable" is (en laat dit zien!)
b) Laat zien hoe A* een door jezelf gekozen vergelijking oplost met deze functie. Neem aan dat alle stappen 1 kosten.
3. Deze vraag gaat over het spelletje "vier op een rij", waarbij je een verticaal bord hebt waar je van boven gekleurde schijfjes in kunt gooien. Doel is om vier schijfjes van jouw kleur op een rij te krijgen. Indien je nog nooit van "vier op een rij" gehoord hebt, steek dan je vinger even op, dan leg ik het uit.
a) Bedenk een geschikte evaluatiefunctie dit spel.
b) Teken een deel van de minimax zoekboom (met beperkte diepte, b.v. 2 of 3) vanuit een door jezelf gekozen stelling. Je hoeft hierin niet alle mogelijkheden op te nemen, maar teken zoveel van de boom dat je kunt laten zien hoe je met alpha/bèta optimalisatie een aantal takken in de zoekboom kunt "wegsnijden".