Project SMS-berichten


Dit project maakt deel uit van het vak User Models

Vraagstelling

Mobiele telefoons maken steeds meer gebruik van alfa-numerieke informatie. Het bekendst zijn de z.g. SMS-berichten, berichten die op de eigen telefoon worden ingetoetst en naar een andere mobiele telefoon worden gestuurd. Aangezien telefoons maar een beperkt toetsenbord hebben, zijn voor elke letter een aantal toetsaanslagen nodig. Het huidige systeem krijgt elke toets een deel van het alfabet toegewezen: de '1' toets ABC, de '2' toets DEF, de '3' GHI, enzovoort tot '9' WXYZ. De '0' toets wordt als spatie gebruikt. Om de gewenste letter te krijgen moet de bijbehorende toets een aantal keren worden ingedrukt. Dit aantal wordt bepaald door de positie in het lijstje. Om een A te krijgen moet de '1' toest één keer worden ingedrukt, om een B te krijgen twee keer, en om een C te krijgen drie keer. Indien twee letters achter elkaar moeten worden ingevoerd die onder dezelfde toets zitten (bijvoorbeeld het lidwoord 'de'), dan moet een pauze worden ingelast tussen de beide letters, zodat de telefoon de aanslagen niet als F interpreteert, maar als DE.

Het huidige toetsenbord is verre van optimaal. Vraagstelling van het project is hoe het toetsenbord verbeterd kan worden, zonder dat er extra toetsen nodig zijn. Een voor de hand liggende verbetering is om de letters anders over de toetsen te verdelen. Letters die vaak voorkomen in het alfabet kunnen het best op de eerste plaats gezet worden, aangezien dan maar één toetsaanslag nodig is. Verder is het handig om letters die vaak na elkaar voorkomen niet onder dezelfde toets te plaatsen. Eventueel kun je nog andere optimalisaties verzinnen.

Een nadeel van een ander toetsenbord dan het huidige is dat nieuwe gebruikers meer dan bij het huidige toetsenbord moeten zoeken naar de letters. Je zou dus verwachten, dat een aangepast toetsenbord in het begin langzamer is, maar uiteindelijk sneller. Om dit te toetsen zal een user-model gemaakt worden van het uitvoeren van de taak. Dit user-model moet om kunnen gaan met verschillende layouts van het toetsenbord, zodat je kunt uittesten of een nieuw ontwerp beter is dan het oude. Het is ook handig dit user-model te valideren aan de hand van experimentele data.

Onderdelen van het project

Opmerking: bij dit project is het mogelijk om voort te bouwen op de resultaten van vorig jaar, waarbij al een nieuwe lay-out ontwikkeld is en tevens een pilot-oogbewegingsexperiment is gedaan.


Laatst gewijzigd: woensdag, 20 maart 2002